Publications

2020
Avihu Zakai. 2020. Jewish Exiles' Psychological Interpretations Of Nazism, Pp. 171. Cham: Palgravce Macmillan. Abstract
This book examines works of four German-Jewish scholars who, in their places of exile, sought to probe the pathology of the Nazi mind: Wilhelm Reich’s The Mass Psychology of Fascism (1933), Erich Fromm’s Escape from Freedom (1941), Siegfried Kracauer’s From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film (1947), and Erich Neumann’s Depth Psychology and a New Ethic (1949). While scholars have examined these authors’ individual legacies, no comparative analysis of their shared concerns has yet been undertaken, nor have the content and form of their psychological inquiries into Nazism been seriously and systematically analyzed. Yet, the sense of urgency in their works calls for attention. They all took up their pens to counter Nazi barbarism, believing, like the English jurist and judge Sir William Blackstone, who wrote in 1753 - scribere est agere ("to write is to act"). -- Publisher's Description
בשנת 1942 סערו וגעשו הקרבות בסטלינגרד, והג'נוסייד הנאצי הגיע לשיאו. גורל הציוויליזציה המערבית היה תלוי בשׂערה. ספר זה דן בארבעה חיבורים יוצאי דופן בשנה גורלית זו, פרי עטם של מלומדים גולים מגרמניה שיצאו חוצץ נגד הברבריות הנאצית: 'דוקטור פאוסטוס' מאת תומאס מאן (1947), 'המיתוס של המדינה' מאת ארנסט קסירר (1946), 'מימזיס: התגלמות המציאות בספרות המערב' מאת אריך אוארבך (1946), 'דיאלקטיקה של נאורות' מאת מקס הורקהיימר ותאודור אדורנו (1944). עד כה נחקרה המורשת הייחודית של כל אחד מן המחברים האלה בנפרד, ולא נבחן אותו הרגע של שנת 1942 שהיה פרשת דרכים מכריעה בקריירות שלהם. מחבר הספר 'העט נגד החרב' בודק כל חיבור לגופו, מסביר את ההקשר של יצירתו, ומאיר את הקשרים שבין ארבעת החיבורים האלה.מחבריהם קראו בהם למלחמת תרבות דחופה ומקיפה כנגד הברבריות הנאצית, ובתוך כך שינו את קווי המִתאר ואת התכנים של ההיסטוריה האינטלקטואלית המודרנית. -- תיאור המו"ל
the_pen_confronts_the_sword_2020.pdf
הספר דן בשורת חיבורים של מלומדים יהודים-גרמנים, אשר ניסו להתחקות אחר הפתולוגיה של הרוח הנאצית: וילהלם רייך, פסיכולוגית ההמונים של הפשיזם (1933) ; אריך פרום, מנוס מחופש (1914) ; זיגפריד קרקאואר, מקליגרי להיטלר: היסטוריה של הסרט הגרמני (1947) ; ואריך נוימן: פסיכולוגיית-המעמקים ומוסר חדש (1949). בעבר נבחנה המורשת האישית של כל אחד ואחד מהם, אך עד כה חיבורים אלה לא היוו נושא לבחינה השוואתית של מטרותיהם המשותפות. עד עתה, התוכן וצורת המחקר הפסיכולוגי שלהם את הנאציזם והפשיזם לא נדונו בצורה השוואתית, משמעותית ושיטתית. כולם היו שותפים בתחושת הנחיצות והדחיפות המשתקפת בחיבורים אלה. כולם חשו, כלשונו של הסופר הרמן ברוך, ש"הזמן ניצב על חודו של סכין" (1945). ‬-- תיאור המו"ל
psychological_interpretations_of_nazism_2020.pdf pre_print_psychological_interpretations_of_nazism_2020_01.pdf
2018
"During 1942, the decisive battles of Stalingrad and El Alamein raged and the Nazi genocide was at its lethal peak. The Pen Confronts the Sword examines the shared motives behind four remarkable texts German exiles began writing that year: Thomas Mann's Doctor Faustus (1947); Ernst Cassirer's The Myth of the State (1946); Erich Auerbach's Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature (1946); and Max Horkheimer and Theodor Adorno's Dialectic of Enlightenment (1944). Each identified a specific danger in Nazi ideology and mustered new theories, approaches, and sources to combat it. The books aimed to expose the encompassing catastrophes of German culture (Mann), politics (Cassirer), philology (Auerbach), and philosophy and sociology (Horkheimer and Adorno). Their scope, mastery, and sense of urgency constitute a comprehensive Kulturkampf (culture war) against Nazi barbarism. Avihu Zakai cogently analyzes each work, explains the context of its creation, and draws connections between these four landmark books in Western intellectual history" -- Publisher's Description
the_pen_confronts_the_sword_2018.pdf
Avihu Zakai. 2018. The Disenchantment Of The World: Science And Religion In Early Modern Period (In Hebrew), Pp. 301. Tel Aviv: Resling Publishing House. Abstract
המדע המכניסטי המודרני אשר מסביר את העולם על פי חומר ותנועה בלבד.התגליות של קופרניקוס, קפלר, גלילאו, בייקון, דקרט וניוטון שינו כליל את השקפת העולם של ימי הביניים והביאו להסרת הקסם מהעולם, להרס היקום המהולל של דנטה ומילטון אשר לא תחם גבולות לדמיון האדם.במקום עולם עשיר בצבעים וקולות, מפעים וזורח, מלא בשמחה, אהבה ויופי, המגלה הרמוניה מכוונת ורעיונות יוצרים, בפילוסופיה המכניסטית העולם המשמעותי הוא עולם קשה, קר, חסר צבע, משולל קול ומת – עולם של כמויות ותנועות הנמנ‏ו‏ת בצורה מתמטית ובקביעות מכניסטית. בהיסטוריה של המדע בעת החדשה המוקדמת דנים לרוב בהתקדמות המדע; מחקרים מעטים, אם בכלל, עוסקים בשאלה כיצד הגיבו בני הדור להרס תמונת היקום המסורתית. הסרת הקסם מהעולם: דת ומדע בראשית העת החדשה דן בהיסטוריה אלטרנטיבית להתקדמות המדע. הוא מגלה את השפעתו השלילית של המדע החדש של הטבע על הגדרות ועיצובים מסורתיים של זהויות דתיות בראשית התקופה המודרנית; כך למשל, המשורר המטפיזי ג'ון דאן התקיף את האסטרונומיה החדשה, אשר בה השמש היא מרכז העולם ולא הארץ; הוא חשף את "פני יאנוס" של המדע החדש, את הסכנות והאיומים שהפילוסופיה החדשה של טב‏ע‏ הציבה בפני דפוסי מחשבה ואמונה דתיים-מסורתיים. כמו דאן, גם הפילוסוף בלז פסקל התנגד לפילוסופיה המכניסטית-רציונליסטית של רנה דקרט. הוא הדין ביחס למהפכה שחולל אייזק ניוטון – רבים באנגליה טענו שהמתמטיזציה שלו את עולם הטבע מביאה להסרת הקסם מהעולם, ובכך משנה את יסודות המחשבה והאמונה הנוצרית-מסורתית. -- תיאור המו"ל
the_disenchantment_of_the_world_2018.pdf
Avihu Zakai. 2018. Odysseus&Rsquo; Scar: Main Issues In Erich Auerbach&Rsquo;S Life And Thought (In Hebrew), Pp. 180. Jerusalem: Carmel Publishing House. Abstract
אריך אוארבך (1957-1892) היה פילולוג יהודי גרמני דגול, חוקר ספרות השוואתית, היסטוריון ומבקר ספרות. ספר זה מציג מחדש את הביוגרפיה הרעיונית של יצירתו במסכת תמציתית ובהירה, הממחישה את התהוות היצירה לצד התמורות הדרמטיות בנות הזמן - עליית הפשיזם בגרמניה והמהפכה הנאצית שהעלתה את היטלר לשלטון ודחקה את אוארבך לגלות באיסטנבול. בספר זה נבחנים חייו, זמנו ועבודתו של אוארבך מנקודת מבט קונטקסטואלית, המביאה בחשבון את הרקע ההיסטורי והאידאולוגי - את ניצחונן של הפילולוגיה הארית וההיסטוריוגרפיה הנאצית, המבוססות על גזענות ועל אנטישמיות. אלו עקרו כליל את התנ"ך העברי, הברית הישנה, מן התרבות הגרמנית ומן הציוויליזציה המערבית. בתגובה חיבר אוארבך אפולוגיה (Apologia), כתב הגנה על המסורת ההומניסטית היהודית־נוצרית של המערב בימים שזו עמדה בפני הסכנה הגדולה ביותר לקיומה -- תיאור המו"ל
odysseus_scar_2018.pdf
2017
Hans Baron, Karl Popper, Leo Strauss and Erich Auerbach were among the many German-speaking Jewish intellectuals who fled Continental Europe with the rise of Nazism in the 1930s. Their scholarship, though not normally considered together, is studied here to demonstrate how, despite their different disciplines and distinctive modes of working, they responded polemically in the guise of traditional scholarship to their shared trauma. For each, the political calamity of European fascism was a profound intellectual crisis, requiring an intellectual response which Weinstein and Zakai now contextualize, ideologically and politically. They exemplify just how extensively, and sometimes how subtly, 1930s and 1940s scholarship was used not only to explain, but to fight the political evils that had infected modernity, victimizing so many. An original perspective on a popular area of research, this book draws upon a mass of secondary literature to provide an innovative and valuable contribution to twentieth-century intellectual history. -- Publisher's description
jewish_exiles_and_european_thought_in_the_shadow_of_the_third_reich_2017.pdf
2016
This book analyzes and contextualizes Auerbach's life and mind in the wide ideological, philological, and historical context of his time, especially the rise of Aryan philology and its eventual triumph with the Nazi Revolution or the Hitler Revolution in Germany of 1933. It deals specifically with his struggle against the premises of Aryan philology, based on völkisch mysticism and Nazi historiography, which eliminated the Old Testament from German Kultur and Volksgeist in particular, and Western culture and civilization in general. It examines in detail his apologia for, or defense and justification of, Western Judaeo-Christian humanist tradition at its gravest existential moment. It discusses Auerbach's ultimate goal, which was to counter the overt racist tendencies and völkish ideology in Germany, or the belief in the Community of Blood and Fate of the German people, which sharply distinguished between Kultur and civilization and glorified völkisch nationalism over European civilization. The volume includes an analysis of the entire twenty chapters of Auerbach's most celebrated book: Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature, 1946. -- Publisher's description
2015
"פרופ' אביהו זכאי פורש ומנתח בספר זה את קורות חייו, כתביו ויצירתו של הפילולוג היהודי-גרמני הנודע, אריך אוארבך, בהקשר האידיאולוגי, הפילולוגי וההיסטורי הרחב של העידן הנאצי - במיוחד על רקע העקרונות הפוֹלְקיים, השוביניסטיים, הגזעניים והאנטישמיים של הפילולוגיה הארית. פילולוגיה זו, המבוססת על מיסטיקה פולקיסטית והיסטוריוגרפיה נאצית, שעִ קרו את התנ"ך העברי - 'הברית הישנה' - מהתרבות הגרמנית ומן הציוויליזציה המערבית בכללותה, הושתתו על גזענות ושוביניזם, על מיתולוגיות של דם, פולק (Volk) ואדמה, ועל 'קהילת הדם והגורל' של העם הגרמני. הן פיארו את המושג 'תרבות' גרמנית ודחו את ה'ציוויליזציה' האירופית. בתגובה לכך כתב אוארבך את חיבוריו המפורסמים והמהוללים פיגורה ומימזיס, המהווים אפולוגיה (Apologia), כתב ההגנה, על המסורת ההומניסטית היהודית-נוצרית של המערב בזמן שזו עמדה בפני הסכנה הגדולה ביותר לקיומה. בחיבורים אלה, אשר השכילו והפעימו המוני קוראים מאז ראו אור, ביקש אוארבך להציל ולהאדיר את המסורת ההומניסטית המערבית, המבוססת על המורשת היהודית-נוצרית ועל כתבי הקודש היהודיים והנוצריים. זו תרומתו ל'מאבק התרבות' (Kulturkampf), אל מול הפלולוגיה הארית והברבריות הנאצית." -- תיאור המו"ל
Edited by, Zakaki, Avihu , Mendes-Flohr, Paul , and Gries, Zeev . 2015. Fields In The Wind: A Tribute To Avraham Shapira, In Friendship And Appreciation (In Hebrew), Pp. 452. Jerusalem: Carmel.
fields_in_the_wind_2015.pdf
2014
Avihu Zakai and Weinstein, David . 2014. Exile And Interpretation: The Shaping Of Modern Intellectual History In The Age Of Nazism And Barbarism (In Hebrew), Pp. 291. Tel Aviv: Resling Publishing House. Abstract

"טראומה, בייחוד טראומה פוליטית, תמיד מותירה חותם על היצירות שנכתבו בעקבותיה, למרות מאמצינו להסתיר אותה מאחורי מסך של למדנות ושפה זהירה. ספרם של אביהו זכאי ודוד ווינשטיין דן בכתבים של הנס בארון, אריך אוארבך, ליאו שטראוס וקרל פופר, תוך כדי הצבתם בהקשר החברתי, האידיאולוגי והפוליטי של זמנם. אנשי הרוח היהודים האלה, דוברי הגרמנית, שבדרך כלל לא עוסקים בהם במשותף, נמלטו מיבשת אירופה עם עליית הנאציזם בשנות ה-30. אצל כל אחד ואחד מהם חולל האסון הפוליטי של הפשיזם האירופי גם משבר אינטלקטואלי עמוק, ולכן הם הפכו את עבודותיהם למאבק נגד הנאציזם והפשיזם בשנות ה-30 וה-40.

אוארבך נאבק בפשיזם על ידי דחיית הפילולוגיה הארית; בארון על ידי הפרכת האידיאולוגיה הפולקית של ההיסטוריה; שטראוס באמצעות הפולמוס שלו עם ההיסטוריציזם של מקיאוולי והובס בתור מקור לניהיליזם הפוליטי הגרמני המודרני; ופופר תקף את המהותנות המטפיזית ואת ההיסטוריציזם של אפלטון, מכיוון שבהם ראה את מקורותיו הפילוסופיים של הפשיזם. כתבים אלה חוללו שינוי מרחיק לכת בתחומי התמחותם ובדיסציפלינות השונות של עבודתם. בתחום הפילולוגיה יצא אוארבך בספרו "מימזיס" נגד הברבריזם של הנאצים והמציא את תחום הספרות המשווה; בתחום ההיסטוריה יצר בארון בספרו 'משבר הרנסנס האיטלקי המוקדם' את המסורת הרפובליקנית האטלנטית בהיסטוריוגרפיה; בתחום תולדות המחשבה המדינית חוללו ספריהם של פופר ('החברה הפתוחה ואויביה') ושל שטראוס ('הזכות הטבעית וההיסטוריה') תמורה עמוקה בפילוסופיה הפוליטית שלאחר מלחמת העולם השנייה - הם תיארו את תקופתם כעידן של שקיעה וניוון ולאו דווקא של נאורות וקדמה" -- תיאור המו"ל

exile_and_interpretation_2014.pdf
2010
Jonathan Edwards's Philosophy of Nature: The Re-Enchantment of the World in the Age of Scientific Reasoning analyses the works of Jonathan Edwards (1703-1758) on natural philosophy in a series of contexts within which they may best be explored and understood. Its aim is to place Edwards's writings on natural philosophy in the broad historical, theological and scientific context of a wide variety of religious responses to the rise of modern science in the early modern period - John Donne's reaction to the new astronomical philosophy of Copernicus, Kepler and Galileo, as well as to Francis Bacon's new natural philosophy; Blaise Pascal's response to Descartes' mechanical philosophy; the reactions to Newtonian science and finally Jonathan Edwards's response to the scientific culture and imagination of his time. -- Publisher's Description
jonathan_edwards_philosophy_of_nature_2010.pdf
2008
האפוקליפסה ניצבת ביסוד גילוי העולם החדש של אמריקה, ביסוד הרפורמציה הפרוטסטנטית של המאה השש-עשרה, המהפכה הפוריטנית של המאה השבע-עשרה והמהפכה האמריקנית של המאה השמונה-עשרה. הספר "היסטוריה ואפוקליפסה" עניינו בקשר ההדוק שבין דפוסי אמונה דתית לעיצובה של תודעה היסטורית בצמתים בולטים אלה של ראשית העת החדשה. לפנינו מכלול של חיבורים המתארים את ההקשרים השונים שבהם חברו היסטוריה ואפוקליפסה ויצרו תפיסות חדשות של מרחב וזמן, המגדירות את העולם המודרני מן המאה השש-עשרה ואילך. הדפוס המהפכני שיצרו הפוריטנים לשילוב אמריקה בתודעה ההיסטורית מציין את ראשית צמיחתה של אידאולוגיה אמריקנית מקורית שרואה בעולם החדש את מרכז ההיסטוריה. תנועות רבות הסתמכו על התפיסה ההיסטורית הזאת כדי להצדיק את הגירתן לאמריקה, ובסוף המאה השמונה-עשרה, עם המהפכה האמריקנית, חל בה חילון. אבל יסודותיה וערכיה נשמרו עד עצם היום הזה - חיזיון של שסע אידאולוגי עמוק שאין לאחותו בין קלקלות העולם הישן ובין בשורת הגאולה הדתית, החברתית והמדינית הצפונה בעולם החדש של אמריקה. -- תיאור המו"ל
history_and_apocalypse_2008.pdf
2003

Winner of The Polonsky Prize for Creativity and Originality in the Humanistic Disciplines, The Hebrew University, 2004

Avihu Zakai analyzes Jonathan Edwards's redemptive mode of historical thought in the context of the Enlightenment. As theologian and philosopher, Edwards has long been a towering figure in American intellectual history. Nevertheless, and despite Edwards's intense engagement with the nature of time and the meaning of history, there has been no serious attempt to explore his philosophy of history. Offering the first such exploration, Zakai considers Edwards's historical thought as a reaction, in part, to the varieties of Enlightenment historical narratives and their growing disregard for theistic considerations.

Zakai analyzes the ideological origins of Edwards's insistence that the process of history depends solely on God's redemptive activity in time as manifested in a series of revivals throughout history, reading this doctrine as an answer to the threat posed to the Christian theological teleology of history by the early modern emergence of a secular conception of history and the modern legitimation of historical time. In response to the Enlightenment refashioning of secular, historical time and its growing emphasis on human agency, Edwards strove to re-establish God's preeminence within the order of time. Against the de-Christianization of history and removal of divine power from the historical process, he sought to re-enthrone God as the author and lord of history--and thus to re-enchant the historical world.

Placing Edwards's historical thought in its broadest context, this book will be welcomed by those who study early modern history, American history, or religious culture and experience in America. 

-- Publisher's Description

jonathan_edwardss_philosophy_of_history_2003.pdf
1994
Avihu Zakai. 1994. Theocracy In Massachusetts: Reformation And Separation In Early Puritan New England, Pp. 432. New York: Mellen University Press. Abstract

This volume explores the eschatological and millennial dimension in the Puritan mind, to show that out of a unique apocalyptic interpretation of history Puritans were not only able to justify their migration to America with sacred, providential history, but also able to define the meaning of their holy experiment in the course of salvation history. As the Puritan emigrants themselves perceived it, their errand into the wilderness was not simply a utopian search for religious reformation but an earthly stand against the power of Satan and Antichrist. -- Publisher's description

theocracy_in_massachusetts_1994.pdf
1993
גילוי אמריקה וכיבושה היה תהליך ממושך בן מאות שנים מבחינה מעית ורוחנית כאחד - חוויה סגולית של גילוי והתמודדות מפרכת עם עולם בלתי נודע, אשר שולב אט אט ביקום הרעיוני ועולם הדמיון של בני אירופה הנוצרית. תיאור תהליך רוחני מורכב וחשוב זה מהווה את התכלית העיקרית שעמדה ביסוד הכנת אסופת המקורות המונחת עתה בידי הקורא. מעניינה הוא להאיר את תהליך 'הגילוי' הרוחני של העולם החדש של אמריקה ושילובו בעולם המושגים של בני הציביליזציה הנוצרית באירופה, באמצעות שורה ארוכה של תעודות ומקורות שנכתבו על ידי ספנים ומגלי עולם נועזים, הרפתקנים ויזמים רודפי בצע, כובשים ולוחמים אכזריים, מושלים ומדינאים רבי עוצמה, מיסיונרים בעלי השראה ומארטירים רבי הקרבה, חוזים ויוצרי אוטופיות נשגבות, בין המאות החמש עשרה והשבע עשרה.
europe_and_the_new_world_1993.pdf
1992
"This book explores the ideological origins of the Puritan migration to and experience in America, and shows how Puritans believed that their removal to New England fulfilled prophetic apocalyptic and eschatological visions. An apocalyptic ideology of history, as a mode of historical thought, enabled Puritans to reconstruct their removal to America within the confines of sacred, ecclesiastical history. By tracing the ideological origins of the Puritan migration within the context of the English apocalyptic tradition, Dr Zakai shows how Puritans transformed the premises of that tradition by rejecting the notion of England as God's elect nation and by conferring that title upon the American wilderness. The Puritan migration is analyzed further within the wider context of Western colonization of America. Dr Zakai shows that the unique characteristics of the Puritan settlement in New England derived from identification with the 'Errand of the Church of the Wilderness' as described in the Book of Revelation." -- Publisher's description
exile_and_kingdom_1992.pdf